Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

vo
Praktijkvoorbeelden
De weg naar erkenning | Opleidingsschool RPO Rijnmond

Ook al werkte opleidingsschool RPO Rijnmond al jaren hard aan de eigen kwaliteit, de aspirant-fase was pittig. ‘De accreditatie was een mooi markeringspunt. Het is goed om de buitenwereld eens stevig naar je te laten kijken.’

vo
Praktijkvoorbeelden
De rol van de onderzoekscoördinator | Drie portretten

Om een professionele leercultuur te stimuleren hebben verschillende scholen onderzoekscoördinatoren aangesteld. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst?

po vo
Praktijkvoorbeelden
Leraren blijven zich ontwikkelen, ook als ze bevoegd zijn | AOS-ON

Toekomstige leraren krijgen bij de Academische Opleidingsschool Oost-Nederland (AOS-ON) hun opleiding voor veertig procent op de school. Ook in de eerste fase van hun leraarschap worden zij ondersteund vanuit de AOS-ON. “Er is een doorlopende leerlijn van student naar startende leraar naar ervaren personeel.”

vo
Publicaties & Links
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.

po vo
Publicaties & Links | Samenwerking algemeen
Rapport | Onderzoek naar gelijkwaardige samenwerking scholen en lerarenopleidingen

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO heeft kwalitatief onderzoek laten uitvoeren gericht op randvoorwaarden en succesfactoren voor meer gelijkwaardige samenwerking binnen partnerschappen in het voortgezet onderwijs. Doelstelling van het onderzoek was om inzicht te bieden in 1. wat er wordt verstaan onder gelijkwaardige samenwerking binnen partnerschappen; 2. de ervaringen op het gebied van gelijkwaardige samenwerking binnen partnerschappen; 3. de randvoorwaarden en succesfactoren voor een meer gelijkwaardige samenwerking binnen partnerschappen. Voor het onderzoek zijn gesprekken gevoerd en verdiepende sessies gehouden met bestuurders en directeuren van scholen en lerarenopleidingen | 2020

vo
Publicaties & Links
Verkenning BSL | Begeleiding startende leraren in het voortgezet onderwijs

Scholen hebben behoefte aan een breed gedragen visie op de begeleiding van startende leraren. Starters zelf ervaren weinig ruimte voor eigen leervragen en hebben behoefte aan meer maatwerk. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek ‘Verkenning BSL – Begeleiding Startende Leraren in het voortgezet onderwijs’ van de VO-raad onder vijftien scholen. In het onderzoeksrapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor het versterken van de kwaliteit van de begeleidingsarrangementen en het beter borgen van de begeleiding in de schoolorganisatie.