Kennisbank
In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.
Zoek in kennisbank
Platform Publicaties
Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.
Laatst toegevoegde items
Project 'Van bekwaam naar bevoegd'
Het project ‘Van bekwaam naar bevoegd’ werkt samen met verschillende lerarenopleidingen en scholen door heel Nederland om in twee jaar 100 on(der)bevoegde leraren op maat op te leiden tot een passende bevoegdheid. Een mooi begin, maar het hogere doel van dit project is om alle (grotendeels) bekwame leraren die reeds voor de klas staan op maat op te leiden naar een bevoegdheid en te begeleiden bij hun professionele ontwikkeling tijdens en na de opleiding.
Wrap-up gesprekstafels samen opleiden en professionaliseren in de regio
In de eerste helft van 2018 hebben er een achttal gesprekken in samenwerking met de PO-Raad plaatsgevonden in verschillende regio’s. Zo’n 100 bestuurders, opleidingsmanagers, projectleiders partnerschappen, directeuren, schoolopleiders, lectoren hebben deelgenomen aan een gesprekstafel en hebben zo waardevolle input geleverd voor de discussie over de verdere uitwerking van een gezamenlijke landelijke ambitie van de sectorraden, OCW, VH en VSNU rond samen opleiden en professionaliseren.

Katernen over inrichting, organisatie & bekostiging | PO, VO
Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren heeft een aantall praktijkcasussen van de (financiële) inrichting en organisatie van partnerschappen Samen Opleiden onderzocht. Welke overwegingen, insteken, afwegingen maken partnerschappen hierbij? Hoe kunnen andere partnerschappen in het land daarvan leren en er het gesprek met elkaar over aangaan?
Visiedocument Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland
In dit document beschrijft Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederlands haar visie op opleiden in school. We hopen dat het inspireert en alle deelnemers in staat stelt een goede bijdrage te leveren aan het opleiden in school.
De beroepspraktijk en het leren en de continue professionalisering van leraren
Ellen van den Berg en Edmée Suasso beschrijven in artikel hoe de beroepspraktijk bij het opleiden van leraren altijd een prominente plaats heeft ingenomen. Om zicht de krijgen op de functie van de beroepspraktijk op het leren van (aanstaande) leraren schetsen ze de complexiteit van het beroep.
Monitor versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen
Vanaf 2013 tot en met juli 2017 hebben 61 samenwerkingsverbanden tussen lerarenopleidingen en scholen (32 po, 19 vo, 10 mbo) met subsidie van OCW gewerkt aan het versterken van de samenwerking bij het opleiden en professionaliseren van (startende) leraren. Om de effectiviteit van de regeling te kunnen meten is een meerjarig monitor- en evaluatieonderzoek uitgevoerd.