Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

vo
Publicaties & Links
Het transformatorhuisje

Hoe kan het complexe proces van het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek zichtbaar worden gemaakt? En hoe kun je als opleider verdieping aanbrengen in het leren van studenten? Aan de hand van inzichten en methodieken in het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek ontrafelen Bob Koster en Judith Stappers de complexiteit van het werkplekleren. De lezer wordt uitgedaagd het leren van aanstaande leraren te verdiepen aan de hand van de metafoor van het ‘Transformatorhuisje’, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning.

po vo
Instrumenten
Schoolfie

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument. Met de Schoolfie kun je o.a. meten in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samen werken aan schoolontwikkeling.

po
Publicaties & Links
Drie jaar werkplaatsen

Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams. [2019]

po
Publicaties & Links
Samen onderzoeken werkt!

In drie steden – Utrecht, Amsterdam en Tilburg – voeren leerkrachten van basisscholen en onderzoekers van hogescholen en universiteiten samen praktijkonderzoek uit. Deze publicatie presenteert de eerste bevindingen van deze pilot ‘Werkplaatsen Onderwijsonderzoek’ en kijkt vooruit. Centraal staan de ervaringen van betrokkenen, die in interviews vertellen over hun motieven, onderzoeksactiviteiten en ervaringen. Niet alleen leerkrachten en onderzoekers, maar ook schooldirecteuren en -bestuurders komen aan het woord. [2018]

mbo
Praktijkvoorbeelden
24-uurs onderdompeling bij ROC Friese Poort

Studenten mbo worden bij ROC Friese Poort opgeleid tot vakménsen die werkgevers graag willen: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig handelend. Deze brede vorming neemt de opleidingsschool Friese Poort- NHL Stenden ook mee in het opleiden van docenten voor het mbo. Hiertoe organiseerden ze een 24-uurs onderdompeling. Het idee hierachter is om in korte tijd kennis te maken met Brede Vorming en de LIO’s te inspireren om Brede Vorming gestalte te geven in hun rol als docent op de Friese Poort. Door dit in 24 uur te doen, kan er echt de diepte in gegaan worden.

mbo
Publicaties & Links
Onderzoeksverslag: Hoe ervaren (ex‐)leraren-in‐opleiding de Opleidingsschool FC--‐NHL?

Dit document is een verslag van een onderzoek dat als doel heeft de praktijk van de Opleidingsschool FC–‐NHL te onderzoeken. Voordat we ingaan op de opbrengsten van het onderzoek schetsen we eerst kort de geschiedenis van de samenwerking tussen het Friesland College en de NHL Hogeschool. Daarna gaan we dieper in op de visie van de Opleidingsschool FC–‐NHL en de operationalisatie van deze visie.