MBO

Kennisbasis | Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Een pedagogische opdracht voor de lerarenopleidingen en opleidingsscholen

In dit hoofdstuk uit kennisbasis voor lerarenopleiders worden de uitgangspunten van het UNESCO concept Leren voor Duurzame Ontwikkeling vanuit een historisch perspectief uiteengezet om vervolgens de verbinding te leggen met (beroepsgerichte) kennisverwerving en zelfontplooiing van leraren (in opleiding) en hun leerlingen en studenten.

Gerelateerde items

Publicaties & links
4 juni 2021

Ontwerpkit met handreikingen en instrumenten om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen. Een samenhangend curriculum voldoet aan de geldende opleidingseisen, sluit aan bij de leermogelijkheden van de leerwerkplek, én komt tegemoet aan de leerbehoeften van de individuele student.

Video's & podcasts
10 februari 2021

In deze video geven we een beeld van de eerste opbrengsten en ervaringen van vier ontwerpnetwerken en laten we zien hoe het voeren van een driehoeksgesprek een eerste bijdrage kan leveren aan betere afstemming tussen geldende opleidingseisen, de leermogelijkheden die opleiding en werkplek bieden, én de leerbehoeften van de individuele student.

Praktijkvoorbeelden & interviews
15 december 2020

Hoe leeruitkomsten verandering kunnen aanjagen. Het gebruik van leeruitkomsten is inmiddels aardig ingeburgerd in onderwijsland, maar nog niet vaak komen we tegen dat ze de ruggengraat voor deeltijd én voltijd tweedegraads lerarenopleidingen vormen. Het partnerschap (Opleidingsschool FC – NHL, bestaande uit het Friesland College en de NHL Stenden Hogeschool) was nauw betrokken bij de totstandkoming hiervan.

Praktijkvoorbeelden & interviews
12 maart 2020

Volgens Chris Kroeze, die zijn proefschrift schreef over begeleiding bij het opleiden in de school, leren studenten het meeste wanneer verschillende begeleiders in de opleidingsschool bijdragen aan hun ontwikkeling. Verderop in het verhaal komt het perspectief van drie opleidingsscholen op het opleiden van studenten op de werkplek aan de orde.