PO

Begeleidingsplan | Startende leerkrachten

Onderzoek met centrale vraag: Welke interventies zijn er nodig om startende leerkrachten, die anders voor het onderwijs verloren gaan, te behouden voor de onderwijspraktijk? De uitkomsten zijn verwerkt in een begeleidingsplan, waarin de minimale begeleiding beschreven is die een startende leerkracht moet krijgen om voor het onderwijs te blijven kiezen. De begeleiding is competentiegericht en is daardoor voor iedere startende leerkracht anders. Van: Opleidingsschool De Stedendriehoek

Gerelateerde items

Publicaties & links
28 november 2024

Eindpublicatie van het project Begeleiding Startende Leraren 2013-1019. Een bundeling van mooie praktijkvoorbeelden van BSL, interviews met betrokkenen en randvoorwaarden voor het doen slagen van de begeleiding van startende leraren. Er wordt teruggeblikt op het landelijke project, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst.

Video's & podcasts
28 november 2024

In de documentaireserie 100 dagen voor de klas zagen we presentatoren Tim den Besten en Nicolaas Veul als beginnende docenten op ISG Arcus, een middelbare school in Lelystad. In deze miniserie gaat de VO-raad met ervaren en startende leraren, schoolleiding en de schoolopleider van ISG Arcus in gesprek over de begeleiding van startende leraren.

Tools & scans
28 november 2024

Deze werkomgeving ondersteunt startende leraren en hun begeleiders en leidinggevenden om ervoor te zorgen dat starters zich snel thuis voelen in de school, hun werk optimaal kunnen doen, zonder zichzelf te overvragen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het gaat dus niet over het lesgeven, maar om alles erom heen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
28 november 2024

Katern van de VO-raad dat vanuit het perspectief van verschillende starters in het onderwijs – een docent, teamleider, schoolleider en bestuurder – inzicht biedt in hun start in een nieuwe baan of rol, op de begeleiding die geboden wordt en de wensen die deze starters hebben ten aanzien van die begeleiding.