Doorzoek kennisbank

Thema's
Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief
154 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews
20 maart 2019

In dit artikel aandacht voor de praktijk van kwaliteitsborging van twee opleidingsscholen: de DAM en Friesland College-NHL Stenden. Wat is de visie op kwaliteit en kwaliteitsborging van beide opleidingsscholen? En welke aanpak hebben zij gekozen om de kwaliteit te borgen?

Praktijkvoorbeelden & interviews
20 maart 2019

Samenwerking tussen meerdere organisaties, zoals het geval is bij opleiden in de school (OidS) is een forse uitdaging. Daarom loont het om op gezette tijden afstand te nemen en te kijken hoe het gaat. Daarbij kan het samenwerkingsmodel dat Van Delden ontwikkelde, goede diensten bewijzen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
20 maart 2019

Samenwerking tussen meerdere organisaties, zoals het geval is bij opleiden in de school (OidS) is een forse uitdaging. Daarom loont het om op gezette tijden afstand te nemen en te kijken hoe het gaat. Daarbij kan het samenwerkingsmodel dat Van Delden ontwikkelde, goede diensten bewijzen. We demonstreren dat aan de hand van een tweetal casussen: de Zeeuwse Academische Opleidingsschool en de Academische Opleidingsschool van het Friesland College en de lerarenopleidingen van de NHL Hogeschool.

Praktijkvoorbeelden & interviews
20 maart 2019

Zo vanzelfsprekend als het basisonderwijs zich tot de pabo verhoudt, of het voortgezet onderwijs tot de reguliere bacheloropleidingen, zo complex is de verhouding tussen mbo en de lerarenopleiding. Het concreet invulling geven aan het mbo binnen het curriculum van de lerarenopleidingen in het algemeen en in het uitstroomprofiel voor het beroepsonderwijs is momenteel in volle gang.

Praktijkvoorbeelden & interviews
1 april 2019

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO presenteert de publicatie ‘Doorlopend leren’. Een bundeling van inspirerende praktijkvoorbeelden over de doorlopende lijn in de professionalisering van de leraar. De publicatie beschrijft mooie initiatieven, van onder andere AOS Zuidoost-Brabant en AOS Noordoost-Brabant, Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), om het samen opleiden en professionaliseren écht met elkaar te integreren. [2019]

Praktijkvoorbeelden & interviews
13 mei 2019

Hoe zorg je voor meer afstemming tussen huisacademies en opleidingsscholen en andere professionaliseringsinitiatieven, in het kader van de doorlopende lijn van leraar-in-opleiding, starter naar ervaren leraar? En hoe maak je dat realiseerbaar en financierbaar? Wij spraken met Lobke Baars en Frank Crooijmans, manager en regievoerder Opleiden bij huisacademie Quriuz, over deze vragen.

Praktijkvoorbeelden & interviews
16 juni 2019

Samen opleiden is niet alleen in Nederland zelf een begrip. Ook op de Nederlandse Antillen willen opleidingsinstituten en scholen intensiever gaan samenwerken. Het ministerie van OCW wil aan de verwezenlijking van de plannen meewerken, en stuurde Brigit van Rossum op verkenning.

Praktijkvoorbeelden & interviews
24 oktober 2019

Dit plan is het resultaat van samenwerking tussen starters, docent-opleiders, leidinggevenden en andere sleutelfiguren in het Friesland College. Deze professionele leergemeenschap (PLG) heeft in wisselende samenstelling nagedacht over wat het probleem precies is en wat de juiste aanpak is om met dat probleem om te gaan. Vervolgens is het plan geschreven en is een inwerkprogramma ontworpen en vormgegeven.

Praktijkvoorbeelden & interviews
4 november 2019

Studenten mbo worden bij ROC Friese Poort opgeleid tot vakménsen die werkgevers graag willen: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig handelend. Deze brede vorming neemt de opleidingsschool Friese Poort- NHL Stenden ook mee in het opleiden van docenten voor het mbo. Hiertoe organiseerden ze een 24-uurs onderdompeling om in korte tijd kennis te maken met Brede Vorming en de LIO’s te inspireren om Brede Vorming gestalte te geven in hun rol als docent.

Praktijkvoorbeelden & interviews
10 december 2019

Het aantal studenten van een lerarenopleiding dat bij Mondriaan stage loopt, neemt toe. In het kader van “Samen opleiden van nieuwe docenten” werken de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam (HR) en Mondriaan samen in (aspirant-) Opleidingsschool Mondriaan. De ambitie voor dit gezamenlijke traject is dat er 80 studenten per schooljaar worden opgeleid. De hogeschool vindt het belangrijk dat hun studenten niet alleen opgeleid worden voor het voortgezet onderwijs, maar ook vanaf het eerste jaar zicht hebben op werken in het mbo.