Doorzoek kennisbank

Thema's
Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief
154 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews
11 januari 2017

Binnen het project Versterking Samenwerking Lerarenopleiding en Werkveld heeft Keurmerkopleidingsschool Avans/Lowys Porquinstichting/INOS/KPO Roosendaal in 2016 gezamenlijk twee kennisclips ontwikkeld gericht op het werken met de koppelkaart en Collaborative Mentoring Approach (CMA).

Praktijkvoorbeelden & interviews
6 maart 2017

De context van het ‘leren’ koppelen aan het dagelijks leven, dat is wat een basisschool in Heesch belangrijk vindt. Zij vinden dat Chromebooks op school daar onderdeel van zijn. De Chromebooks worden echter niet optimaal gebruikt. Door Google Classroom in te zetten tijdens de remediëringsles van rekenen, hoopt de werkgroep Innovatie Platform Toermalijn (IPT) de Chromebooks meer in te zetten. Lees meer in dit afstudeeronderzoek.

Praktijkvoorbeelden & interviews
6 maart 2017

Dit onderzoek is erop gericht om inzicht te krijgen in hoeverre de onderbouwleerkrachten van de basisschool tegemoet komen aan de standaarden uit het ideaalprofiel van het Europees Platform. Het doel is om de kwaliteit van het vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) op deze school te verbeteren.

Praktijkvoorbeelden & interviews
24 maart 2017

Een aantrekkelijk en relevant scholingsaanbod realiseren voor leraren in opleiding, beginnende én ervaren leraren, onderwijsondersteuners en leidinggevenden. Ofwel, stimuleren en faciliteren dat medewerkers een leven lang leren. Dat is de inzet van het Virtueel ontwikkelingscentrum (VOC) van de Gelderse Onderwijsgroep Quadraam. Deze brochure beschrijft de werkwijze van het VOC van Quadraam en de verbinding met de AOQ.

Praktijkvoorbeelden & interviews
8 mei 2017

De Pabo Windesheim Almere organiseert professionaliseringsbijeenkomsten voor schoolopleiders en directeuren om handelingsverlegenheid bij het opstellen van de onderzoeksvraag en het begeleiden van pabo-studenten bij de verdere formulering van de onderzoeksvraag te verkleinen. Dit artikel bespreekt de opzet van deze werkbijeenkomsten en de positieve resultaten van deze werkvorm.

Praktijkvoorbeelden & interviews
28 september 2017

De stuurgroep van het Partnerschap Opleiden in de School (POS) vroeg aan het project ‘Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en Scholen’ om een aanpak te ontwikkelen waarin de persoonlijke ontwikkeling van de starter centraal staat, de gewenste begeleiding is beschreven van¬uit de visie van de school als professionele leerge¬meenschap, en die past binnen de kaders van het ministerie van OCW. In deze katern leest u hier alles over.

Praktijkvoorbeelden & interviews
12 oktober 2017

De drie pijlers van de Regionale Opleidingsschool Amstelland zijn: ‘Samen opleiden’, ‘Samen professionaliseren’ en ‘Samen onderzoeken’. Om dit tot een succes te maken, is draagkracht vanuit de hele opleidingsschool noodzakelijk. Daarom hebben alle partners binnen ROSA een uitvoerende rol.

Praktijkvoorbeelden & interviews
19 oktober 2017

Dit boek presenteert vijftien voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Juist dat maakt dit boek tot een rijke inspiratiebron voor iedereen die zich bezighoudt met de begeleiding van beginnende leraren.

Praktijkvoorbeelden & interviews
30 oktober 2017

Aanjagen, verbindingen leggen en zorgen dat anderen beter worden. Marcelle Hobma voelt zich als een vis in het water in haar dubbelrol als opleidingscoördinator van opleidingsschool ROSA en projectleider van het BSL-traject Frisse Start.

Praktijkvoorbeelden & interviews
6 november 2017

Overal in het land werken scholen en opleidingsinstituten aan begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren. In het boek ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ staat een aantal voorbeelden van inductieprogramma’s met verschillende invalshoeken, een verschillende aanpak en verschillende activiteiten. Dit is het voorbeeld van Partnerschap Opleiden in de School.