Het werkplan/de werkagenda n.a.v. het advies Kinderen Eerst bevat een gezamenlijke inspanning van de beroepsgroep (vertegenwoordigd via vak- en beroepsorganisaties), de schoolbesturen (vertegenwoordigd door de raden), de lerarenopleidingen (vertegenwoordigd via de VH, UNL) en het ministerie van onderwijs om in taaie (stelsel)vraagstukken die daarbij horen stappen te zetten. Doel van dit werkplan is om toe […]
De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.
Notities met (veelgestelde) vragen en aandachtspunten voor partnerschappen over financiële modellen en krimpregio’s, ook in relatie tot de ambitie van 100% Samen Opleiden. De informatie is opgehaald uit de sessies groei met partnerschappen georganiseerd door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in 2022.
Steeds meer partnerschappen Samen Opleiden richten zich ook op de inductie van beginnende leraren. Deze publicatie biedt partnerschappen achtergrondinformatie over goede begeleiding van startende leraren, gebaseerd op relevant recent onderzoek gericht op de school. Komend jaar verschijnt een handreiking specifiek gericht op de uitwerking hiervan in de praktijk van het partnerschap.
Deze handreiking biedt handvatten voor partnerschappen Samen Opleiden om inzichtelijk te maken hoe de visie en het beroepsbeeld in de praktijk vorm en inhoud krijgt aan de hand van de vier waarborgen van het landelijk kwaliteitskader, bijvoorbeeld middels een kerndocument Samen Opleiden of opleidingsplan. Deze handreiking geeft hiervoor suggesties, tips en adviezen
Het ministerie van OCW heeft de vakorganisaties de opdracht gegeven om in 2023 een landelijk, sectoroverstijgend beroepsbeeld van de leraar te formuleren. Wat kunnen partnerschappen Samen Opleiden bijdragen aan het landelijke beroepsbeeld? Deze vraag stond centraal in de sessie ‘Het beroepsbeeld van de leraar als richtinggever’ op de najaarsconferentie van het Platform Samen Opleiden & […]
Welke groeiscenario’s zijn er om tot 100% Samen Opleiden te komen? We werken in dit schema twee groeiroutes uit: 1. Groei door (sectoroverstijgende) uitbreiding met nieuwe partners (met de kern-schilconstructie als variant. 2. Groei door uitbreiding aantal opleidingsplaatsen binnen huidige samenstelling.
Rond verschillende partnerschappen Samen Opleiden wordt gewerkt met zogenaamde kern-schil constructies. Het Platform signaleert dat de kern-schil constructie een belangrijke (kwantitatieve en kwalitatieve) bijdrage kan leveren aan de praktijk van het Samen Opleiden en het realiseren van de groeiambitie. Deze notitie schetst de context van de 100% Samen Opleiden ambitie, de doelen waarvoor de kern-schil constructie kan worden ingezet, de verschijningsvormen in de praktijk en bevat een advies aan het ministerie van OCW ten aanzien van de regeling.
Deze factpack geeft inzicht in de landelijke stand van zaken met betrekking tot de ambitie dat 100% van de studenten in opleiding tot leraar opgeleid wordt via Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P).
Deze handreiking biedt praktische richtlijnen voor de begeleiding van startende leraren. Het document biedt waardevolle inzichten en tools om startende docenten effectief te ondersteunen in hun eerste jaren in het onderwijs. De handreiking richt zich op het versterken van de begeleiding binnen onderwijsinstellingen en helpt bij het creëren van een stabiele basis voor de professionele […]