Om grip te krijgen op (leer)gedrag is reflecteren een vaardigheid die je kan helpen. Reflecteren en ik-doelen stellen voor verbeteringen is lastig en soms ongrijpbaar. De ontwikkelgroep ik-doelen en sociale veiligheid heeft hiervoor een reflectietaart ontwikkeld die helpt inzicht in deze vaardigheden te signaleren. Vanuit deze reflectietaart kunnen betere en heldere ik-doelen geformuleerd worden. Van: Opleidingsschool De Stedendriehoek
Artikel over pesten en sociale veiligheid & serie Toolboxen voor het basisonderwijs met als thema Pedagogisch tact, Sociale veiligheid, Groepsvorming, Coöperatief werken, Individuele reflectie en gesprekstechnieken. Van: SWV Opleiden in School Graafschap, Achterhoek en Liemers
Een scan om de fase van ontwikkeling van de opleidingsschool en de mate waarin men opereert als een PLG te bepalen met alle actoren samen.
Module PBS en pedagogische tact. Van: AOS Passie voor Leren
Docent ontwikkel team waarin tweedejaars docenten met elkaar een onderwijsleer-activiteit ontwikkelen, uitvoeren en evalueren. Van: AOS Passie voor Leren
Module mentoraat gericht op het ontwikkelen begeleidings-vaardigheden. Van: AOS Passie voor Leren
Webtools en hulpkaarten om te ondersteunen bij onderzoeken op school.
Uitwerking van verschillende tools en meetinstrumenten die inzetbaar zijn voor het bereiken van een optimale ouderbetrokkenheid op de school. Van: AOS Passie voor Leren
De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken. Elke kaart benoemt interventies op organisatieniveau en interventies op cultuurniveau. In deze katernen worden de interventiekaarten behandeld en worden enkele goede voorbeelden gegeven van scholen die met de interventiekaarten werken.
De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. Het is een zelfevaluatie-instrument: scholen kunnen dit instrument zelfstandig gebruiken om de eigen positie te bepalen en acties voor verdere schoolontwikkeling te ondernemen. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken.