Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf het Partnerschap Marnix Academie een presentatie over: ‘De Kenniswerkplaatsen: Samen onderzoeken’.
Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf de Almeerse Academische Opleidingsschool een presentatie over: ’Samen professioneel opleiden, dus 1 gezamenlijk beoordelingsformulier’.
In deze presentatie legt de HAN PABO uit hoe zij aankomend leraren trainen om een leven lang te leren met een dynamisch curriculum.
Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf het AOS Twente West een presentatie over: ‘Onderzoek en praktijk verbonden door de onderzoeksagenda’.
Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf Stichting IJsselgroep Iselinge een presentatie over: ‘De ontwerpstudio Woordenschat – ontwerpgericht onderzoek in de basisschool’.
Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland een presentatie over: ‘Een rijke leeromgeving voor studenten en leerkrachten’.
Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf het Partnerschap Opleiden in de school een presentatie over: ‘Samen een leven lang leren als professional’.
Bij de Academische basisschool Utrecht-Amersfoort horen we regelmatig de vraag: ‘Wat is nu precies mijn rol?’, ‘Wat verwachten jullie van mij als mentor, coach, leerkrachtonderzoeker?’
In dit boekje beschrijven we zeer gedetailleerd de verwachtingen die we van elkaar hebben binnen de (academische) opleidingsschool. Het is bedoeld als een leidraad.
Uit het boek ‘Schoolopleiders, leraar en lerarenopleider tegelijk’ van Hogeschool Utrecht – het verhaal van Yvette ten Barge, schoolopleider op De Tafelronde. “Verschillig”, zo zou je mij in mijn werk kunnen typeren. Ik ben betrokken en wil graag iets kunnen betekenen. Ik vind het belangrijk om oog te hebben voor mensen en wat zij nodig hebben; dat kenmerkt mij in mijn werk. Een rol op de voorgrond past niet zo bij me, maar ik wil wel verschil maken voor kinderen en (aanstaande) leraren.
Op 9 maart 2016 lieten alle academische opleidingsscholen zich zien tijdens een landelijke bijeenkomst in Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde elke AOS zich aan de hand van een voorbeeldonderzoek. Op een poster lieten de leraar-onderzoekers zien welke stappen in het onderzoek zijn genomen, welke opbrengsten het heeft gehad en welke voorwaarden ervoor hebben gezorgd dat het onderzoek meerwaarde heeft gehad.