Doorzoek kennisbank

Thema's
Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief
44 resultaten
Tools & scans
3 april 2025

Met deze twee praktische tools kun je het inductienetwerk binnen jouw samenwerkingsverband analyseren en versterken. De Netwerkanalyse helpt je het netwerk rondom inductie en de relaties tussen actoren in beeld te brengen en biedt handvatten voor het versterken van de samenwerking op school-, bestuurs- en onderwijsregioniveau. De Actorenanalyse biedt een overzicht van de actoren en […]

Tools & scans
5 februari 2025

Radiant hogescholen ontwikkelden een toolbox om (aanstaande) leraren te ondersteunen bij het omgaan met professionele identiteitsspanningen. De toolbox bevat waaronder twee handreikingen, spanningskaarten incl. werkwijze, vragenlijsten incl. werkwijze en een agency-vragenkaartenset. Deze middelen helpen leraren om spanningen op de werkplek te herkennen en ermee te leren omgaan. Begeleiders zoals instituuts- en schoolopleiders kunnen de toolbox […]

Tools & scans
28 januari 2025

Academisch geschoolde leraren dragen bij aan een onderzoekende cultuur, versterken schoolontwikkeling en stimuleren een kritische houding binnen teams. Om hen optimaal te begeleiden en positioneren, ontwikkelde het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een gesprekstool. Deze tool biedt vier persona’s en praktische richtinggevers om partnerschappen te ondersteunen bij het opleiden, begeleiden en leren van academische studenten […]

Tools & scans
15 januari 2025

Het Zelfevaluatiekader (ZEK) is een wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht instrument dat is ontwikkeld door Hogeschool de Kempel en Driestar Educatief, in nauwe samenwerking met partners uit het werkveld. Het biedt scholen en partnerschappen praktische handvatten om de kwaliteit van Samen Opleiden en Professionaliseren in kaart te brengen, te monitoren en te versterken.

Tools & scans
9 december 2024

Ontdek het innovatieve spel van Opleidingsschool mbo-docent Limburg (OmdL), ontwikkeld om studenten en docenten in opleiding te ondersteunen bij het vertalen van abstracte leeruitkomsten naar concrete en praktische leerdoelen. Dit interactieve spel is beschikbaar in een kaartspel- en bordspelvariant en wordt aangevuld met een individueel werkblad en een achtergrondartikel over de ontwikkelde aanpak. De spellen […]

Tools & scans
28 november 2024

Deze werkomgeving ondersteunt startende leraren en hun begeleiders en leidinggevenden om ervoor te zorgen dat starters zich snel thuis voelen in de school, hun werk optimaal kunnen doen, zonder zichzelf te overvragen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het gaat dus niet over het lesgeven, maar om alles erom heen.

Tools & scans
28 november 2024

Wil je binnen jouw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer je een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te […]

Tools & scans
28 november 2024

De BSL-gesprekskaarten bieden een gestructureerde aanpak voor begeleiding in de driehoek (starter, begeleider, leidinggevende). Ze ondersteunen scholen bij het creëren van een gezond werkklimaat en stimuleren professionele groei van startende leraren. Elke kaart bevat vragen en gespreksthema’s rond vijf belangrijke pijlers: Werkdrukvermindering, Enculturatie, Professionele ontwikkeling, Observatie en begeleiding in de klas en Intervisie en gerichte […]

Tools & scans
5 november 2024

Als vervolg op de scholing vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, verzorgd door Miranda Timmermans en Chris Kroeze, ontwikkelde het partnerschap De Noord-Hollandse Samenscholing een set gesprekskaarten om leertrajecten op maat vorm te geven. De kaarten – bestaande uit een inleiding en drie specifieke kaarten gericht op leeropbrengst, maatwerk en leerroute – ondersteunen school- […]

Tools & scans
27 mei 2024

Binnen een partnerschap werken verschillende actoren samen ten bate van het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals. Maar wie doet nu wat en waarom? Hoe kom je tot een gezamenlijke meerwaarde? Het Platform heeft een innovatieve tool ontwikkeld in de vorm van een spel, dat partnerschappen ondersteunt in het denken en handelen rond de actoren in het […]