Ontdek het innovatieve spel van Opleidingsschool mbo-docent Limburg (OmdL), ontwikkeld om studenten en docenten in opleiding te ondersteunen bij het vertalen van abstracte leeruitkomsten naar concrete en praktische leerdoelen. Dit interactieve spel is beschikbaar in een kaartspel- en bordspelvariant en wordt aangevuld met een individueel werkblad en een achtergrondartikel over de ontwikkelde aanpak. De spellen […]
Deze werkomgeving ondersteunt startende leraren en hun begeleiders en leidinggevenden om ervoor te zorgen dat starters zich snel thuis voelen in de school, hun werk optimaal kunnen doen, zonder zichzelf te overvragen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het gaat dus niet over het lesgeven, maar om alles erom heen.
Wil je binnen jouw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer je een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te […]
De VO-raad heeft voor de vijf criteria van een goed begeleidingsprogramma gesprekskaarten ontwikkeld. Elk criterium wordt vanuit de drie deelnemers en dus de drie verschillende perspectieven bekeken. Iedere deelnemer kan de eigen vraag inbrengen om over in gesprek te gaan. Afhankelijk van de tijd kunnen er één of meerdere gesprekskaarten aan bod komen.
Als vervolg op de scholing vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, verzorgd door Miranda Timmermans en Chris Kroeze, ontwikkelde het partnerschap De Noord-Hollandse Samenscholing een set gesprekskaarten om leertrajecten op maat vorm te geven. De kaarten – bestaande uit een inleiding en drie specifieke kaarten gericht op leeropbrengst, maatwerk en leerroute – ondersteunen school- […]
Binnen een partnerschap werken verschillende actoren samen ten bate van het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals. Maar wie doet nu wat en waarom? Hoe kom je tot een gezamenlijke meerwaarde? Het Platform heeft een innovatieve tool ontwikkeld in de vorm van een spel, dat partnerschappen ondersteunt in het denken en handelen rond de actoren in het […]
Binnen de opleidingsschool Utrecht-Amersfoort en de opleidingsschool Samen Opleiden van Academische Leraren zijn we in september 2023 gestart met het voeren van startgesprekken. Dit doen we op basis van de theorie van Timmermans en Kroeze (2021). Voor deze startgesprekken hebben we een gesprekskaart gemaakt om onze instituutsopleiders houvast te geven bij het voeren van deze […]
Deze gesprekskaart voor aanstaand academische leraren kunnen partnerschappen inzetten in de verschillende fasen en opleidingsjaren om het werkplekleren van academische leraren op academische vaardigheden in de praktijk te versterken. De gesprekskaart is een fluïde instrument dat kan worden aangepast aan de persoonlijke leerdoelen van de student, de opleidingsfase en de context van de school. Het […]
De rol van de schoolleider is een belangrijke schakel binnen het Samen Opleiden & Professionaliseren op de opleidingsschool. Deze dialoogkaart voor partnerschappen po helpt bij het bewust maken van de rol die een schoolleider heeft bij Samen Opleiden. Welke kansen zijn er vanuit Samen Opleiden voor de school?
Deze handreikingen zijn bedoeld om het gesprek in de regio en binnen partnerschappen over de uitbreidingsstrategie Samen Opleiden (zowel kwantitatief als kwalitatief) te voeden. De gespreksleidraad bestaat uit 1. vragen die het gesprek kunnen voeden en 2. een overzicht van mogelijke varianten om het samen opleiden uit te breiden.