Doorzoek kennisbank

Thema's
Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief
215 resultaten
Publicaties & links
9 april 2025

Hoe kunnen schoolopleiders, coaches en schoolleiders bijdragen aan een krachtige leeromgeving waarin (aanstaande) leraren samen leren en zich ontwikkelen? In deze nieuwe publicatie (april 2025) onderzoeken Marco Snoek en Ina Cijvat hoe organisatiepatronen de leeromgeving beïnvloeden en hoe je die als team kunt versterken. Met een frisse blik op de school als systeem biedt deze […]

Publicaties & links
28 maart 2025

In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een sleutelrol. Volgens leraren in opleiding is deze begeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk zijn toegerust voor die rol? En hoe kunnen zij zich ontwikkelen tot werkplekopleiders? Dit katern in de reeks van het […]

Publicaties & links
11 maart 2025

Hoe kunnen professionals in onderwijs, zorg en het sociale domein beter samenwerken om kinderen en jongeren optimaal te ondersteunen? In de publicatie Grenzen Overbruggen verkennen we het belang van interprofessioneel samenwerken in het onderwijs en daarbuiten. Aan de hand van vijf praktijkcontexten laten we zien hoe samenwerking tussen lerarenopleidingen, scholen en andere professionals bijdraagt aan […]

Publicaties & links
4 maart 2025

Deze infographic van Voion biedt inzicht in de factoren die bijdragen aan de uitval van startende docenten. Het helpt bij het begrijpen van de uitdagingen waarmee nieuwe docenten te maken hebben en biedt handvatten om de doorstroom in het onderwijs te verbeteren. Een waardevolle bron voor iedereen die betrokken is bij het begeleiden en ondersteunen […]

Publicaties & links
19 januari 2025

Theoretische noties en instrumenten voor kwaliteitscultuur in Samen Opleiden & Professionaliseren. Kwaliteitscultuur is een begrip dat steeds meer ingebed raakt in de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Sinds 2021 vormt het de vierde waarborg in het kwaliteitskader van SO&P. Dit katern biedt een verdieping in de theorie rondom kwaliteitscultuur en introduceert diverse instrumenten die specifiek […]

Publicaties & links
15 januari 2025

De handleiding Grensverleggend samenwerken en regisseren in partnerschap is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een dynamische en complexe context. Het biedt inzichten in beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking, en introduceert het BACO-model als hulpmiddel voor veranderkundige processen. Een onmisbare bron voor wie grensverleggend wil werken aan de ontwikkeling van partnerschappen.

Publicaties & links
15 januari 2025

Hoe positioneert jouw huisacademie zich? Richt je je vooral op de eigen organisatie, of zoek je ook samenwerking met andere scholen en organisaties in de regio? De komst van onderwijsregio’s maakt deze vraag actueler dan ooit. De dialoogkaart helpt coördinatoren en betrokkenen om in gesprek te gaan over visie, reikwijdte en toekomstgerichte keuzes. Ontdek hoe […]

Publicaties & links
15 januari 2025

Dit herziene katern biedt een helder kader voor het versterken van kwaliteit binnen partnerschappen en onderwijsregio’s. Het herziene katern gaat in op visieontwikkeling, kwaliteitsontwikkeling, verantwoording, kwaliteitscultuur en toetsing. Met praktische bouwstenen als uitgangspunt en het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie als kompas, ondersteunt het katern bij duurzame kwaliteitsverbetering en samenwerking.

Publicaties & links
28 december 2024

Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams.

Publicaties & links
28 november 2024

In dit rapport komt bij het beantwoorden van de hoofdvraag hoe het leiderschap van leraren in scholen versterkt kan worden aan bod hoe docenten deze rol op zich kunnen nemen en wat schoolbesturen kunnen doen om leiderschap te stimuleren.