Dit document beschrijft hoe partnerschappen en opleidingen binnen het onderwijs kunnen werken met leeruitkomsten. Leeruitkomsten zijn meetbare resultaten die studenten moeten bereiken, zoals bepaalde kennis, vaardigheden en competenties. Door leeruitkomsten centraal te stellen, wordt het curriculum afgestemd op het eindniveau dat de student moet behalen. Dit proces maakt het mogelijk om onderwijs flexibeler en meer […]
Deze notitie biedt, binnen de context van Waarborg 1 uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie, inzicht in de visie op leren en opleiden. Aan de hand van voorbeelden wordt het onderscheid tussen leren (het proces van de leraar-in-opleiding) en opleiden (de rol van de opleiders) uitgelegd. De notitie benadrukt het belang van een gezamenlijk […]
Deze kijkwijzer ondersteunt de organisatie van samenwerking en governance binnen je onderwijsregio. Het helpt collectieve afspraken te maken over het lerarentekort en de gezamenlijke organisatiekracht te bundelen. De publicatie bespreekt verschillende samenwerkingsmodellen, legt de belangrijkste aspecten van governance uit en biedt opties voor het aansturen van de samenwerking, met aandachtspunten uit onderzoek en praktijkervaringen van […]
Met deze leessuggesties bieden we je een aantal interessante artikelen over de vorming van onderwijsregio’s en de rol van organisatienetwerken. Met verwijzingen naar diverse onderzoekers zoals Edith Hooge en Patrick Kenis, biedt dit document waardevolle achtergronden voor effectief samenwerken en besturen binnen regionale onderwijsnetwerken. Fijne leestips voor wie verdieping zoekt in dit thema.
Momenteel worden studenten van lerarenopleidingen al samen opgeleid binnen partnerschappen SO&P. Bij interprofessioneel Samen Opleiden breiden we dit uit naar studenten van diverse opleidingen en niveaus (mbo tot wo) die rond leerlingen samenwerken binnen het partnerschap SO&P. Deze notitie presenteert het doel, de context, verschillende verschijningsvormen, droombeelden, randvoorwaarden en vraagstukken.
Om een beeld te krijgen hoe de partnerschappen SO&P zich verhouden tot de onderwijsregio,hebben een groot aantal programmaleiders van partnerschappen SO&P een poll ingevuld. In de poll zijn vraagstukken opgenomen uit de eerste opdenksessie voor programmaleiders over hun rol in de onderwijsregio.
Deze factpack geeft inzicht in de landelijke stand van zaken over het aantal studenten dat opgeleid wordt binnen partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) met betrekking tot de ambitie 100% Samen Opleiden. De regionale factpacks met data per instelling zijn beschikbaar bij de opleidingen en kunnen op regionaal niveau of door de aan de instelling […]
Het AcOA-opleidingsplan vormt de basis voor de opleidingsschool en omvat het opleidings-, professionaliserings- en kwaliteitszorgplan. Het is een voortzetting van het voorgaande opleidingsplan 2016-2020 en is herijkt n.a.v. het nieuwe kwaliteitskader voor Samen Opleiden en Inductie.
Tijdens de opdenksessie van 21 september en 28 november 2023 over de positie partnerschappen SO&P als onderdeel van de onderwijsregio, maakten we gebruik van intercollegiale denkkracht van de circa 100 deelnemers. De sessies waren erop gericht om het eigen denken en handelen te versterken. De deelnemers hebben zich gebogen over de vraagstukken die spelen rondom […]
In 2023 gaan de eerste Onderwijsregio’s van start. Hun grootste opdracht is: samen in de regio de schouders zetten onder de tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt. Dat is geen geringe uitdaging. De verworvenheden van meer dan 20 jaar samen werken in Partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren kunnen hier een goede bijdrage aan leveren. De Voorlopersgroep Samen […]