Doorzoek kennisbank

Thema's
Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief
482 resultaten
Publicaties & links
19 januari 2025

Theoretische noties en instrumenten voor kwaliteitscultuur in Samen Opleiden & Professionaliseren. Kwaliteitscultuur is een begrip dat steeds meer ingebed raakt in de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Sinds 2021 vormt het de vierde waarborg in het kwaliteitskader van SO&P. Dit katern biedt een verdieping in de theorie rondom kwaliteitscultuur en introduceert diverse instrumenten die specifiek […]

Tools & scans
15 januari 2025

Het Zelfevaluatiekader (ZEK) is een wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht instrument dat is ontwikkeld door Hogeschool de Kempel en Driestar Educatief, in nauwe samenwerking met partners uit het werkveld. Het biedt scholen en partnerschappen praktische handvatten om de kwaliteit van Samen Opleiden en Professionaliseren in kaart te brengen, te monitoren en te versterken.

Publicaties & links
15 januari 2025

De handleiding Grensverleggend samenwerken en regisseren in partnerschap is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een dynamische en complexe context. Het biedt inzichten in beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking, en introduceert het BACO-model als hulpmiddel voor veranderkundige processen. Een onmisbare bron voor wie grensverleggend wil werken aan de ontwikkeling van partnerschappen.

Publicaties & links
15 januari 2025

Hoe positioneert jouw huisacademie zich? Richt je je vooral op de eigen organisatie, of zoek je ook samenwerking met andere scholen en organisaties in de regio? De komst van onderwijsregio’s maakt deze vraag actueler dan ooit. De dialoogkaart helpt coördinatoren en betrokkenen om in gesprek te gaan over visie, reikwijdte en toekomstgerichte keuzes. Ontdek hoe […]

Publicaties & links
15 januari 2025

Dit herziene katern biedt een helder kader voor het versterken van kwaliteit binnen partnerschappen en onderwijsregio’s. Het herziene katern gaat in op visieontwikkeling, kwaliteitsontwikkeling, verantwoording, kwaliteitscultuur en toetsing. Met praktische bouwstenen als uitgangspunt en het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie als kompas, ondersteunt het katern bij duurzame kwaliteitsverbetering en samenwerking.

9 januari 2025

Hoewel de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht al sinds 2008 bestaat, is pas in 2022 het (aspirant) partnerschap ‘Samen opleiden van academische leraren’ gevormd. Het Samen Opleiden van ALPO-studenten moet ertoe leiden dat academische leraren optimaal tot hun recht komen en zodoende kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, vertellen Astrid de Regt […]

Publicaties & links
28 december 2024

Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams.

Praktijkvoorbeelden & interviews
28 december 2024

Nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het Samen Opleiden, de opleiding en het werkveld gaven aanleiding om het concept van de academische opleidingsschool te actualiseren. Samen met het werkveld ontwikkelde Hogeschool KPZ een profiel van een onderzoeksschool. Dit profiel is inmiddels omarmd door de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Hoe ontwikkelt een academische opleidingsschool zich door […]

28 december 2024

De leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ ondersteunt scholen in het primair onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen. In een school als lerende organisatie verbeteren leerkrachten en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier. Door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken.

Tools & scans
9 december 2024

Ontdek het innovatieve spel van Opleidingsschool mbo-docent Limburg (OmdL), ontwikkeld om studenten en docenten in opleiding te ondersteunen bij het vertalen van abstracte leeruitkomsten naar concrete en praktische leerdoelen. Dit interactieve spel is beschikbaar in een kaartspel- en bordspelvariant en wordt aangevuld met een individueel werkblad en een achtergrondartikel over de ontwikkelde aanpak. De spellen […]