10 mei 2021

Interview | Met NPO-middelen studenten inzetten

Hoe kunnen wij de structuur van ons partnerschap gebruiken om onze studenten in te zetten bij het wegwerken van achterstanden op onze scholen? Die vraag én de lancering van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) van de overheid hebben bij de Regionale Academische Opleidingsschool West-Friesland (ROWF) geleid tot een plan, vertelt coördinator Hans van der Linden. “Het plan is nog niet helemaal beklonken, maar alle betrokkenen zijn enthousiast. Inzet is dat studenten volgend schooljaar op een gestructureerde en doelgerichte manier worden ingezet om leerlingen te helpen bij de voorbereiding op het examen of bij vakken waarin ze als gevolg van de coronacrisis een achterstand hebben opgelopen.”

Verschillende ROWF-scholen zetten studenten al langer in om (individuele) leerlingen extra ondersteuning te geven, maar hoe dat gebeurt en hoe studenten hiervoor worden gefaciliteerd verschilt. Er is geen samenhang en uitwisseling op ROWF-niveau. De gevolgen van de lockdowns en de lancering van het Nationaal Programma Onderwijs waren voor de regiegroep van de ROWF aanleidingen om hierin verandering te brengen en de inzet van studenten meer op partnerschapsniveau te gaan organiseren.

“Als partnerschap Samen Opleiden heb je daarvoor eigenlijk alles al in huis”, zegt coördinator van de ROWF Hans van der Linden. “Daarom hebben we een plan gemaakt om de structuur van het Samen Opleiden hiervoor te benutten. We trekken hierin samen op met de Academische Opleidingsschool Noord-Holland West. De intentie is dat het plan volgend schooljaar in de hele regio Noord Holland zal worden uitgevoerd.”

Hele interview lezen


Nieuws 21 september 2021

5 oktober 2021 | Webinar ‘Loopbaanontwikkeling vanuit het perspectief van de leraar’

Speciaal voor ‘De dag van de leraar’ hebben Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en Voortgezet leren van de VO-raad Marco […]

Meer lezen »

Nieuws 20 september 2021

Parels van Samen Opleiden 2021 | Op zoek naar voorbeelden uit de praktijk

Na twee succesvolle publicaties Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk gaat het Platform werken aan een derde editie van […]

Meer lezen »