11 april 2017

Voorproefje lectorale rede van Mariëlle Theunissen (Lector Samen Opleiden HR)

Mariëlle Theunissen is onderwijskundige en voltooide haar doctoraalopleiding Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 1995 promoveerde zij op een proefschrift naar samenwerking tussen onderwijsorganisaties. Tijdens en na haar promotie werkte Mariëlle als lerarenopleider aan de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Rotterdam. Tevens is zij docent muziek en CKV aan het Alfrink College in Zoetermeer, is zij betrokken bij de ontwikkeling van de Opleidingsschool Haaglanden en blogt zij wekelijks over samen opleiden. Wij spraken Mariëlle over haar aanstaande lectorale rede op 22 juni. De meerwaarde van samen opleiden, een tipje van de sluier!

Op 22 juni houd je jouw lectorale rede. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten?
“Ik wil met het lectoraat graag een steentje bijdragen aan de puzzel van het vaststellen van de meerwaarde van samen opleiden. Dat wil ik gaan doen vanuit het perspectief van het werkplekcurriculum. Uit gesprekken met veel betrokkenen van de verschillende opleidingsscholen is mij gebleken dat het ontwikkelen van een samenhangend werkplekcurriculum voor samen opleiden in een specifieke context, een gevoelde behoefte is. Er ligt al veel aan cursussen, begeleiding, intervisie, onderzoeksgroepen, maar hoe zich dat precies tot elkaar verhoudt, tot het curriculum van de lerarenopleiding, tot de visie van de school en tot de competenties, dat is de vraag.”

Klik hier voor het hele interview


Nieuws 21 juli 2020

Werk- en leeromstandigheden van leraren in beeld

TALIS (Teaching and Learning International Survey) is een internationaal, grootschalig onderzoek naar leraren, schoolleiders en de leeromgeving op scholen. Aan […]

Meer lezen »

Nieuws 17 juli 2020

Podcast Samen Opleiden | #3 Sectoroverstijgend Samen Opleiden

Partnerschappen zijn niet meer weg te denken als het gaat om het opleiden van leraren. Sámen opleiden is de standaard […]

Meer lezen »