Welkom als nieuwe programmaleider in een partnerschap Samen Opleiden! Deze start brengt ongetwijfeld veel vragen met zich mee over de landelijke context en ontwikkelingen binnen Samen Opleiden & Professionaliseren. Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren helpt je graag op weg.
In dit dossier vind je een overzicht van belangrijke documenten, nuttige tools en inspirerende activiteiten om je te ondersteunen in je rol. Daarnaast staan we voor je klaar met antwoorden op jouw vragen en bieden we via onze evenementen en informatievoorziening handvatten om jouw functie succesvol in te vullen. Samen maken we van jouw start een succes!
.
Programmaleiders vervullen een sleutelrol in het succes van Samen Opleiden & Professionaliseren. Om je te ondersteunen in deze veelzijdige en uitdagende functie, biedt het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren verschillende vormen van ondersteuning.
Dit leertraject, ontwikkeld door Jantsje van der Wal en Mario Kieft, wordt in tweeënhalve dag doorlopen en helpt programmaleiders om hun rol beter te begrijpen en hun handelingsrepertoire te versterken. Het traject is praktijkgericht en afgestemd op jouw specifieke context.
Met het bijbehorende werkboek kun je praktijkgerichte tools en inzichten direct toepassen. Het vormt een waardevolle gids om de kennis uit het traject te vertalen naar jouw dagelijkse werkzaamheden.
De handleiding is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een complex speelveld van beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking. Met het BACO-model biedt het handvatten voor veranderkundige processen en het versterken van samenwerking binnen partnerschappen en onderwijsregio’s. Deze handleiding is gebaseerd op jarenlange ervaring en feedback uit het veld, verzameld via intervisiebijeenkomsten. Een onmisbare bron voor iedereen die grensverleggend wil samenwerken en regisseren.
Ben je net gestart als programmaleider en heb je vragen of behoefte aan een sparringpartner? Het team van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren staat voor je klaar. Plan een kennismakingsgesprek met een van onze medewerkers of meld je aan voor een vragenuurtje met een ervaren programmaleider. Samen zorgen we ervoor dat je goed voorbereid aan de slag kunt!
Mis niets van wat er speelt in het veld van Samen Opleiden & Professionaliseren. Ontvang updates over de nieuwste ontwikkelingen, praktijkvoorbeelden en activiteiten. Via onze website, nieuwsbrief, LinkedIn en podcast blijf je geïnspireerd en goed geïnformeerd om jouw werk verder te versterken!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je krijgt niet alleen het laatste nieuws, maar ook de nieuwste publicaties, filmpjes en podcasts, interviews en een overzicht van interessante bijeenkomsten in je mailbox. Benieuwd naar eerdere uitgaven van de nieuwsbrief? Snuffel dan rond in ons archief.
Het Platform is ook te vinden op LinkedIn. Klik hier om ons te volgen, zodat we samen de kennis in het onderwijsveld over Samen Opleiden en Professionaliseren kunnen vergroten!
Onze Podcast Samen Opleiden is voor iedereen die professioneel te maken heeft met opleiden en professionaliseren binnen het onderwijs. In elke aflevering spreekt gastheer Joep Stassen nieuwe gasten over actuele ontwikkelingen in het opleiden en professionaliseren van onze toekomstige leraren.
Op onze website vind je een schat aan informatie over Samen Opleiden & Professionaliseren. Zo vind je in onze dossiers informatie over belangrijke, actuele thema’s op het gebied van Samen Opleiden overzichtelijk bij elkaar. Van publicaties, praktijkvoorbeelden en tools tot veelgestelde vragen, nieuwsberichten en bijeenkomsten. Neem vooral ook een kijkje in onze uitgebreide kennisbank boordevol praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Een belangrijk onderdeel is de pagina Vind elkaar, met daarop een overzicht van alle partnerschappen. Ieder partnerschap beschikt over een profielpagina met informatie over de opleidingsschool. Voor het laatste nieuws kan je terecht op de nieuwspagina en voor onze activiteiten kan je terecht bij onze agenda.
We lichten hieronder de meest relevante tools, scans en leeromgevingen voor startende programmaleiders op het gebied van Samen Opleiden & Professionaliseren uit.
In gesprek over de toekomst van Samen Opleiden en Professionaliseren? Benut dan de discussiekaarten van dit instrument die zijn ontwikkeld door lectoren betrokken bij Samen Opleiden. Het instrument helpt om de visie op samen opleiden, samen onderzoeken en de doorgaande lijn van opleiding en professionalisering aan te scherpen en binnen het partnerschap door te ontwikkelen.
Naar instrument
Het kijkkader is een handig instrument om bestaande praktijken van samen opleiden te analyseren en verbeteren of om nieuwe praktijken te ontwerpen. Het helpt om binnen jouw partnerschap het gesprek over opleidingspraktijken op gang te brengen: waar zijn we tevreden over en wat willen we verder ontwikkelen? Aan de hand van negen ijkpunten breng je – vanuit het verbindingsperspectief – een opleidingspraktijk in kaart.
Naar kijkkader
De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling. De deelnemer kiest allereerst vanuit welke rol – leraar, schoolleider of bestuur – hij de digitale tool invult en start met de scan om de beginsituatie en doelen vast te stellen. Vervolgens krijgt de deelnemer acties aangereikt, maakt hij een werkplan en ontvangt hij tips in de vorm van voorbeelden, artikelen, instrumenten en filmpjes. Voor de opleidingen is een soortgelijke leeromgeving ontwikkeld.
Naar leeromgeving
De BSL-Ontwerptool helpt scholen in kaart te brengen aan welke criteria voor een goede begeleiding van startende leraren wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is. Op basis van de resultaten biedt de scan handvatten op maat om een effectief inductiearrangement voor startende leraren te ontwikkelen. Ook ondersteunt de tool bij het bepalen van visie en beleid voor de begeleiding van startende leraren, en de juiste randvoorwaarden voor het goed organiseren ervan.
Naar BSL-Ontwerptool
De scan Opleiden in de school is bedoeld voor opleidingsscholen die het opleiden in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap, waarin het leren van elkaar gericht op onderwijsverbetering centraal staat. Het instrument is een zelfevaluatie-instrument: scholen kunnen dit instrument zelfstandig gebruiken om de eigen positie te bepalen en acties voor verdere schoolontwikkeling te ondernemen.
Naar instrument
In onze dossiers vind je informatie over belangrijke, actuele thema’s op het gebied van Samen Opleiden overzichtelijk gebundeld bij elkaar. Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de informatie en de ontwikkelingen binnen onderstaande dossiers als je als programmaleider van een partnerschap aan de slag gaat.
We presenteren hieronder een aantal katernen en publicaties van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren . De katernen zijn geordend op basis van de 4 waarborgen van het landelijke Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie.
Partnerschappen zoeken naar mogelijkheden en manieren om de begeleiding van starters op de partnerscholen te ondersteunen en te versterken. Dit katern – gebaseerd op een interview met Michelle Helms-Lorenz – geeft daarvoor handvatten.
Leren in netwerken voor een toekomstbestendig beroep. De connective teacher is een professional die oordeelt en handelt op basis van gefundeerde kennis. In dit katern beschrijven we het leraarschap als een professioneel beroep en gaan we in op het professionele kapitaal dat hieraan ten grondslag ligt.
Om zicht te krijgen op de eigen leerbehoeften en leeropbrengsten en de daarvoor te ondernemen leeractiviteiten kan de lerarenopleider gebruik maken van het model van professionele groei. Het leren van de lerarenopleider kan er mee in kaart worden gebracht. In dit katern is het model bewerkt tot een reflectie-instrument.
Dit katern geeft antwoord op de vraag hoe scholen zich kunnen ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren zich kunnen ontwikkelen tot lerende partnerschappen.
Dit katern van Chris Kroeze presenteert door onderzoek opgeleverde inzichten naar de begeleiding van het werkplekleren van studenten in opleiding. Een belangrijk inzicht is dat het zinvol is om daarbij de begeleiding centraal te stellen en niet de begeleider.
De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.
Met het Kennisnetwerk Lerende Leraren is in Twente een infrastructuur voor duurzame professionalisering gerealiseerd waarin alle onderwijssectoren en andere betrokken organisaties in de regio samenwerken. Dit katern schetst de achtergronden van het Kennisnetwerk en bekijkt vraagstukken die zich voordoen bij de transitie naar Samen Opleiden en Professionaliseren.
Er wordt vaak onvoldoende nagedacht over de manier waarop scholen het samen leren in en onderzoeken van de eigen praktijk kunnen vormgeven en faciliteren. Dit katern gaat in op de vraag: op welke wijze kan het HRM-beleid het werkplekleren van beginnende en zittende leraren stimuleren?
Dit katern presenteert de opbrengen van het project Integrale Kwaliteitsontwikkeling (IKO-project), dat het Partnerschap Opleiden in de School (POS) heeft uitgevoerd.