‘Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland’ (hierna: LOLN) organiseerde halverwege hun 10-jarenplan naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs, een bijzondere werkconferentie. Enerzijds om de successen van het eerste LOLN-lustrum te vieren, maar anderzijds ook om vooruit te kijken naar wat er in de komende vijf jaar moet gebeuren. “Tijdens de conferentie kwam helder naar voren dat Samen Opleiden een belangrijke rol speelt in de verdere ontwikkeling van deze kennisinfrastructuur.”
Net als het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren wordt LOLN gedragen door een samenwerkingsverband van de vijf sectorraden. De overlap tussen beide initiatieven is groot, en de opbrengsten en aanbevelingen van de conferentie zijn dus ook voor het Samen Opleiden en professionaliseren waardevol. Het primaire doel van LOLN is om onderwijs en onderzoek met elkaar in verbinding te brengen. Het belang daarvan kan eenvoudigweg niet overschat worden, aldus een van de inleiders van de conferentie, voorzitter van de PO-Raad Freddy Weima: “Het belang van kennis en onderzoek voor het onderwijs blijkt actueel en is recent bevestigd in Onderzoek in de waaier: van theorie tot praktijk, een publicatie waar de toenmalige minister Dijkgraaf de aanzet heeft gegeven. We moeten dan ook zorgen voor meer en betere verbindingen tussen mbo, hbo en wo en een onderzoekende houding in alle vormen van onderwijs. Het gaat hier als gezegd om een waaier, iets nevenschikkends, en dus geen ladder van ‘laag’ naar ‘hoog’.”
Die samenwerking en uitwisseling hebben in de afgelopen vijf jaar een rijke oogst aan vruchten afgeworpen. Op de conferentie werden tien succesvolle projecten uitgelicht, samengevat op grote posterborden (zie hieronder) met ernaast een betrokken medewerker die tekst en uitleg gaf. Zo konden de deelnemers onder meer nader kennismaken met het kennisnetwerk Lerende Leraren in Twente, waar de partnerschappen SO&P Twente Oost en Twente West onderdeel van uitmaken. Een ander voorbeeld is POINT, een onderwijsonderzoekswerkplaats waar leraren, studenten, lerarenopleiders en onderzoekers samenwerken om het onderwijs te verbeteren voor alle leerlingen, in het bijzonder die met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Of een willekeurig derde voorbeeld het Centre of Expertise iXperium Arnhem, een van de tien vestigingen van iXperium in ons land. In Arnhem werkt men langjarig samen met Gelderse mbo’s en HAN-lerarenopleidingen aan de evidence-informed professionalisering van leidinggevenden, (aankomend) leraren en ondersteuners op basis van gedeelde competentieprofielen voor leren en lesgeven met ict.
Maar de beoogde kennisinfrastructuur voor het onderwijs is nog verre van vervolmaakt. Zo wees Dimitri van Dillen, voormalig ‘Docent van het Jaar’ – in zijn pitch dat er van alles is te vinden, maar het versnipperd is opgeslagen. Er is niet één grote centrale plek. Waarom is er niet één groot platform waar ik álles op kan vinden? En er waren meer pleidooien. Zoals dat van Carolien van Riswijk, coördinator Opleiding en Veld bij Iselinge Hogeschool en van het partnerschap ISOP (Interprofessioneel Samen Opleiden), “Het gaat bij ons om het opleiden van educatieve en pedagogische professionals!” Zij is dan ook een fervent aanhanger en pleitbezorger van het interprofessioneel Samen Opleiden: “Loop een school of een IKC binnen en je komt allerhande professionals tegen. Echt niet alleen die leraar. Je komt een onderwijsassistent tegen, een pedagogisch medewerker, een pedagogisch coach, professionals uit de sport, uit zorg of welzijn, logopedisten en kwaliteitszorgmedewerkers. Kortom: de context waar studenten in terechtkomen, is interprofessioneel. Als je je dat realiseert, dan is het best gek dat we studenten vooral samenwerkingsopdrachten geven met opleidingsgelijken.” En dat moet dus anders: “Als je nu al die studenten die onder het dak van een organisatie rondlopen, beschouwt als een leerteam – een team dat samen leert en waar een onderzoekende houding vanzelfsprekend is – en je spreekt met elkaar af wie dat team begeleidt – dan zul je zien dat die studenten zich gaan ontwikkelen als professionals die elkaar in het oefenen in de praktijk maar ook later in hun professie versterken.”
Een allerlaatste aanbeveling was aan het eind van de conferentie terug te vinden op een van de vele geeltjes met suggesties die de deelnemers op speciaal daarvoor opgestelde flipovers konden plakken: “Ontwikkel het vehikel ‘Samen Opleiden & Professionaliseren’ meer dan nu voor de onderzoeksinfrastructuur.”