14 april 2019

BLOG Wie schrijft die blijft

Mariëlle Theunissen is sinds 2016 lector Samen Opleiden bij Kenniscentrum Talentontwikkeling van de Hogeschool Rotterdam en houdt een blog bij over samen opleiden.

Wie schrijft die blijft.

Soms heb ik als lector een periode waarin ineens heel veel van mijn werk zichtbaar wordt, een periode van oogsten als het ware. En dat is ook een beetje gek, omdat ik in mijn werk en hoofd alweer heel veel stappen ver ben. Dat komt, omdat tussen het voorbereiden van een publicatie en het daadwerkelijke verschijnen een hele tijd zit.

Zo ben ik in juni 2018 samen met Marianne Bijkerk geïnterviewd over duo-stages door het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren. De uitwerking van het interview vond ik heel mooi en is in april 2019 verschenen in de publicatie ‘Doorlopend Leren’.  https://www.platformsamenopleiden.nl/publicatie-doorlopend-leren/

In december 2017 rondde ik het eerste concept af van een praktijkartikel over de Leerwerktaak Adolescentiepsychologie voor het Tijdschrift voor Lerarenopleiders van de VELON. Na indienen en herziening is het nu verschenen in het eerste nummer van 2019, een nummer dat digitaal te raadplegen is. https://velon.nl/eerste-digitale-editie-tijdschrift-voor-lerarenopleiders/

Van mijn eigen Kenniscentrum Talentontwikkeling waaronder ik val, is onlangs het Hoogtepuntenmagazine verschenen, in een prachtige digitale vorm. Er is er volop aandacht voor het lectoraat Samen Opleiden, omdat er veel opbrengst te melden is: het informatiedossier van de opleidingsschool Basisonderwijs BOSS-PO ten behoeve van hun accreditatie bij de NVAO, het interview met mij over de leerwerktaak adolescentiepsychologie, en de onderzoeksrapportages van adolescentiepsychologie en duo-stages. https://hogeschool-rotterdam.foleon.com/onderzoek/hpm-2018-kcto/samen-opleiden/

Over die accreditatie van de (nu nog) aspirant-opleidingsschool BOSS-PO gesproken: het zal niet zo heel lang meer duren dat de uitslag daarvan op de deurmat valt. Spannend!

image

Maar intussen schrijf ik alweer verder. Ik heb enkele weken terug een onderzoeksartikel over duo-stages ingediend bij het Tijdschrift voor Lerarenopleiders. En ik verwacht binnenkort de review op een hoofdstuk voor een boek dat als verdiepende publicatie gaat verschijnen bij het Beroepsbeeld voor de leraar. https://www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/ Dat hoofdstuk gaat over de bijdrage van de lerarenopleiding aan de doorgaande professionalisering van leraren. Ik schrijf dat samen met collega Denise van Schelven.

Ach, en soms blijken oude koeien uit de sloot gehaald te worden. Zo schreef ik vorig jaar samen met twee collega’s een uitgebreid en theoretisch onderbouwd visiestuk voor de lerarenopleiding: welke leraar leiden we op? Hoe doen we dat? Wat is de rol van Samen opleiden? Het landde niet… En nu is datzelfde visiestuk in de projectgroep die de curriculumvernieuwing voorbereidt, afgestoft en hergebruikt. Het past nu op één A4-tje (met een achterkant). Heb ik toch nog eer van mijn werk!

Overzicht andere blogposts

Over Mariëlle Theunissen

Mariëlle Theunissen is onderwijskundige en voltooide haar doctoraal opleiding Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 1995 promoveerde zij op een proefschrift naar samenwerking tussen onderwijsorganisaties. Tijdens en na haar promotie werkte Mariëlle als lerarenopleider aan de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Rotterdam. Tevens is zij docent muziek en CKV aan het Alfrink College in Zoetermeer en is zij betrokken bij de ontwikkeling van de Opleidingsschool Haaglanden.


Nieuws 22 mei 2019

Interview | Doorlopend leren en de bestuurder

De Leidse scholengroep Leonardo Da Vinci stimuleert brede professionele ontwikkeling van leraren met behulp van het beroepsbeeld voor de leraar. […]

Meer lezen »

Nieuws 14 mei 2019

21 juni | Themabijeenkomst ‘Flexibel opleiden voor flexibel onderwijs’

Zowel op lerarenopleidingen als op scholen krijgen thema’s als flexibilisering en maatwerk steeds meer aandacht. In partnerschappen Samen Opleiden komen […]

Meer lezen »