11 februari 2021

31 maart 2021 | Webinar ‘De praktijkdilemma’s bij passend onderwijs vanuit student, startbekwame leraar en lerarenopleiding’

Samen met het het Steunpunt Passend Onderwijs organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren op 31 maart een webinar over dilemma’s op het gebied van passend onderwijs waar studenten, startbekwame leraren en lerarenopleidingen in de praktijk tegenaan lopen.

“Dag in dag uit moet het gebeuren in de klas en in de school, door de leraar en alle andere professionals die de leerlingen ondersteunen. Beginnende leraren zijn vaak maar beperkt voorbereid op het omgaan met leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte. En startende leraren worden hier in hun eerste jaren ook nog weinig in begeleid. Hetzelfde geldt voor schoolleiders.” Uit ‘De Kamerbrief evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs’

We organiseren in 2021 samen met het Steunpunt Passend Onderwijs een drietal webinars over dilemma’s die in de klas en in de school spelen als het gaat om passend onderwijs. Waar loopt u als (startende) leraar tegenaan? Wat vraagt dit van uw visie en professionele houding op onderwijs aan leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte? Welke begeleiding is wenselijk en welke rol heeft een schoolleider en bijvoorbeeld de opleiding hierin? Het webinar op woensdag 31 maart is de eerste uit een serie van drie webinars met als gezamenlijk thema Leraren en passend onderwijs in de klas.

Inhoud webinar

Tijdens het eerste webinar neemt Angeline van der Kamp MA, onderwijsconsultant, docent master EN en ontwikkelaar bij Fontys OSO aan de hand van videobeelden uit de praktijk de verschillende dilemma’s met ons door.  Angeline van der Kamp: “Met ons onderzoek binnen de kenniskring Waarderen van Diversiteit willen wij praktijkgericht bijdragen aan het vormgeven van onderwijs aan alle kinderen in passend onderwijs. Samen werken aan kansen voor elk kind met de eigen talenten en mogelijkheden. Dat onderwijs staat of valt met de krachten van de leraar voor de klas. Tijdens deze webinar neem ik jullie aan de hand van de gefilmde dilemma’s mee in de bewustwording van je eigen basishouding. Hoe kijk jij eigenlijk naar je leerlingen….en wat betekent jouw ‘bias’ voor hun ontwikkeling?”

Na deze introductie maken we een verdiepingsslag en gaan we in drie verschillende subgroepen in gesprek over de thema’s met als doel om samen te komen tot nieuwe inzichten die u de volgende dag direct in de praktijk kunt brengen.

  1. Dilemma’s startbekwame leraar en student.
  2. Dilemma’s in beleid bij de begeleiding van leraren (schoolleider, IB, ondersteuningscoördinator).
  3. Dilemma’s in de lerarenopleiding.

Praktische informatie

Wanneer: 31 maart 2021
Tijd: 14.00 – 15.45 uur
Voor wie: alle professionals in onderwijs, lerarenopleiders, studenten
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden
Waar: Online
Inschrijven: Via dit aanmeldformulier


Nieuws 18 juni 2021

Kwaliteitsreeks | Drie nieuwe katernen over professionalisering

Vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren zijn er drie nieuwe katernen gepubliceerd over de professionalisering van (startende) leraren en […]

Meer lezen »

Nieuws 18 juni 2021

Kennisvlog #1 | Ontwikkelingsgericht werken: Naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk

De kennisvlogs van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren zijn bedoeld om de kennisdeling omtrent het opleiden en professionaliseren van […]

Meer lezen »